2023. június 3. napján az Országgyűlés elfogadta az új Panasztörvényt, mely egy Európai Uniós kötelezettség okán volt szükséges. Ez alapján a vállalatoknak visszaélés-bejelentési rendszer kell működtetniük a jogellenes cselekmények, mulasztások vagy visszaélések kivizsgálására.
Az alábbiakban összefoglalom az új törvény által a KKV-k számára előírt kötelezettségeket:
Az 50 főnél több foglalkoztatottat foglalkoztató vállalatoknak 2023. december 17. napjától visszaélés-bejelentési rendszert kell működtetniük. Vigyázat, az 50 fő létszámnál figyelembe kell venni a Panasztörvény 16. § 3. pontjában foglalt minden személyt (pl.: megbízott). Azon vállalatoknak is kötelező, akik a Pmt. hatálya alá tartoznak – a foglalkoztatottak létszámától függetlenül.
A vállalat munkavállalói – illetve volt és leendő munkavállalói –, szerződéses partnerei, vagy bármely más érintett – gyakorlatilag nagyon tág a kör, erre érdemes a rendszer felállításánál tervezni.
A jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményekre vagy mulasztásra, vagy egyéb visszaélésre vonatkozóan tehető bejelentés.
A vállalatoknak biztosítania kell, hogy a bejelentések kivizsgálása pártatlan és tisztességes legyen.
A vállalatok saját szervezetükön belül kijelölhetnek egy pártatlan és független személyt vagy szervezeti egységet a visszaélés-bejelentési rendszer működtetésére. A másik lehetőség – mely a törvény által elvárt pártatlanságok sokkal inkább biztosítja – a külső megbízott igénybevétele. Megbízottként külső szervezet vagy bejelentővédelmi ügyvéd járhat el.
A pártatlanság biztosításának fontos eleme a törvény által meghatározott összeférhetetlenségi szabály: a visszaélés-bejelentési rendszer működtetésére nem köthető megbízási szerződés olyan szervezettel vagy ügyvéddel, amellyel – jelenleg vagy az elmúlt 5 évben – más megbízási jogviszonyban vagy munkavégzésre álló jogviszonyban áll a vállalat. Nem járhat el tehát például megbízottként a vállalat általános ügyvédje, egyéb tanácsadója, vagy külsős adatvédelmi tisztviselője.
Az ügyvédi iroda – az összeférhetetlenségi szabályok figyelembevételével – vállalja vállalatok számára a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetését, ebben a körben a bejelentések fogadását és – megbízó kérésére – azok kivizsgálását is. Fentiekkel összefüggésben az ügyvédi iroda elkészíti a szükséges szabályzatokat és tájékoztatókat, valamint közreműködik a munkavállalók megfelelő képzésében.
Vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy a vállalt számára legmegfelelőbb konstrukciót dolgozzuk ki.
Irodánk Budapest belvárosában, a Bazilika szomszédságában fekszik. Tömegközlekedéssel könnyedén megközelíthető (Deák téri metróállomás). Gépjárművel a Bazilika Garázsban, az Erzsébet Parkolóban lehet megállni.
Személyes konzultációra kérjen időpontot elérhetőségeinken.
Ezt a honlapot az UNI Hill Consulting Kft. (székhely: 1051 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 16. III/17., nyilvántartó hatóság: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, adószám: 12767667-2-41) tartja fenn. A tárhelyet a Tárhelypark Kft. (székhely: 1122 Budapest, Gaál József út 24. info@tarhelypark.hu) biztosítja.